صفحه اصلی
بلاگ
مقاله
بهترین روش نصب سرامیک کف چیست؟ تکنیک های نحوه اجرای سرامیک کف
بهترین روش نصب سرامیک کف چیست؟ تکنیک های نحوه اجرای سرامیک کف

بهترین روش نصب سرامیک کف چیست؟ تکنیک های نحوه اجرای سرامیک کف

امروزه استفاده از انواع سرامیک برای پوشش کف داخلی ساختمان ها بسیار رایج است با این حال، ممکن است برخی این تصور را داشته باشند که نصب سرامیک در کف ساختمان کاری راحت است و نیازی به تجربه و دانش ندارد در صورتی که در واقع، برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب، این کار حتما باید توسط افراد حرفه ای انجام شود. به همین دلیل، قصد داریم تا در این مقاله از وبسایت pma imperio به بهترین روش نصب سرامیک کف بپردازیم و نحوه اجرای آن را با جزییات توضیح دهیم.

سرامیک چیست ؟

پیش از این که به مباحث مرتبط با نحوه اجرای سرامیک کف بپردازیم، بد نیست بیشتر با سرامیک آشنا شویم و بگوییم که این محصول چه انواعی دارد و تفاوت های آن با کاشی کدام است.

سرامیک یکی از انواع مصالح ساختمانی است که غالباً برای پوشش کف و بدنه کاربرد دارد.

انواع سرامیک معمولاً از مواد اولیه ای همچون خاک رس، کاربید سیلیکون، کائولینت، کاربید تنگستن، اکسید آلومینیوم و ... تشکیل شده و سپس در دمایی در حدود  2210 درجه فارنهایت (1210 درجه سانتی گراد) پخته می شود.

محصول نهایی این فرآیند، یک نوع سرامیک است که نسبت به سرامیک های معمولی، از درصد جذب آب کمتر و مقاومت فشاری بالاتری برخوردار است و نسبت به سرامیک های معمولی نیز ابعاد بزرگ تری دارد.

ولی کاشی های معمولی از گل رس و لعاب ساخته می شوند و برای پخت در دمای حدود 1250 درجه فارنهایت (677 درجه سانتی گراد) قرار می گیرند؛ هم چنین این محصولات از نظر جذب آب و مقاومت فشاری ضعیف تر هستند.

از سوی دیگر، از سرامیک ها می توان در کف و هم چنین در دیواره فضاهای مختلف استفاده کرد ولی از آن جایی که کاشی ها از مقاومت کمی برخوردار هستند و درصد جذب آب بالایی دارند و در ابعاد کوچک ساخته می شوند، معمولاً در دیواره ها کاربرد دارند.

 اصول اجرای سرامیک کف

 اصول اجرای سرامیک کف

پیش از این که به بهترین روش نصب سرامیک کف بپردازیم، بهتر است درخصوص اصول مهمی که باید پیش از اجرای سرامیک کف رعایت کنید، صحبت کنیم زیرا این اصول می توانند در بهبود کیفیت کار و همین طور کاهش قیمت تمام شده تاثیرگذار باشند.

 طرح های مختلف اجرای سرامیک

سرامیک های کف ساختمان را می توان به روش ها و با طرح های گوناگونی نصب و اجرا کرد که در ادامه به برخی از آن ها می پردازیم:

  • چیدمان مستقیم و ساده

در این نوع چیدمان، سرامیک ها به سادگی در کنار هم قرار می گیرند و در رج های مختلف، بند سرامیک ها با هم همراستا هستند. از این روش اجرای سرامیک در اغلب موارد، به دلیل راحتی اجرا و همین طور کم بودن پرت مصالح استفاده می شود.

چیدمان لوزی
  • چیدمان لوزی

در این روش اجرا، سرامیک های مربعی شکل را با زاویه 45 درجه نسبت به خط افق نصب می کنند . این روش طراحی سرامیک، برای فضاهای با ابعاد بدون ناگونیایی و منظم مناسب است. اگر ابعاد محل مورد نظر شما نامنظم و ناگونیا باشد، در کنج های فضا، پرت مصالح زیاد خواهد بود .

  • چیدمان آجری

یکی دیگر از روش های متداول چیدمان سرامیک در کف، چیدمان آجری است. در این روش  اجرا، اولین سرامیک در یک رج نیمه می شود و رج های بعدی را به گونه ای می چینند که بند سرامیک ها در وسط سرامیک رج قبل قرار بگیرد.

در صورت وجود لیپیج در سرامیک ها، با چیدمان آجری، این موضوع بیشتر به چشم می آید، لذا توصیه می شود بند سرامیک های نصب شده همراستا باشد.

از دیگر روش های چیدمان سرامیک که طرفداران کمتری دارند عبارتند از: چیدمان قطری خال دار، چرخ دنده ای، شطرنجی، مدولار، حصیری آسیاب بادی و چپ و راست

میزان سرامیک مورد نیاز برای پوشش کف

محاسبه میزان سرامیک مورد نیاز برای پوشش کف

یکی دیگر از مراحل که به بهترین روش نصب سرامیک کف ختم می شود، محاسبه میزان سرامیک مورد نیاز است . در واقع، پس از این که معلوم شد، قرار است چه نوع طرحی را برای چیدمان انتخاب کنیم، نوبت به محاسبه  متراژ سرامیک مورد نیاز می رسد.

به بیانی ساده، میزان سرامیک مورد نیاز برای کف، برابر است با متراژ سطوح مورد نظر به اضافه پرت مصالح که با در نظر گرفتن طرح تایید شده برای اجرای سرامیک ها انجام می شود. لازم به یادآوری است که پرتی مصالح معمولاً 3 تا 15 درصد در نظر گرفته شده و به متراژ آن ها اضافه می شود .

بدیهی است که متراژ پرت مصالح نه تنها به طرح چیدمان، بلکه به نحوه اجرای دیوار چینی داخلی از نظر گونیایی یا ناگونیایی گوشه ها و همین طور هماهنگی ابعاد سرامیک با ابعاد محیط  هم وابسته است.

خرید سرامیک کف

بعد از این که متراژ سرامیک مورد نیاز معلوم شد، می توان نسبت به خرید سرامیک اقدام کرد. در هنگام خرید سرامیک هم بهتر است به نکات زیر دقت شود:

  1. ابعاد سرامیک : در صورتی که می خواهید نتیجه کار شما چشمگیر باشد؛ بهتر است ابعاد سرامیک ها به گونه ای انتخاب شود که هماهنگی مناسبی با ابعاد فضاهای داخلی داشته باشد و با کمترین برش بتوان از آن ها استفاده کرد؛ به عنوان مثال، برای پوشش کف اتاقی که ابعاد آن 2.5 * 3 متر است، بهتر است از سرامیک هایی با ابعاد 60*60 سانتی متر استفاده شود.
  2. مات یا براق بودن و رنگ سرامیک : پوشش رویه بعضی از سرامیک ها براق و بعضی دیگر مات است. بدیهی است سرامیک های براق و رنگ روشن باعث وسیع تر دیده شدن فضا می شود. از سرامیک های مات بیشتر برای پوشش کف محیط هایی همچون آشپزخانه، حمام  و . . . که آبریز دارد و مرطوب هستند استفاده می شود زیرا سرامیک های براق به راحتی لک می شوند و لغزندگی دارند، با این حال سرامیک های مات برای فضاهای نشیمن هم مورد استفاده قرار می گیرند.
  3. تاب سرامیک :  معمولاً سرامیک ها را بر اساس کیفیت ساخت درجه بندی می کنند و یکی از مواردی که می تواند باعث کاهش درجه کیفی سرامیک شود، تاب سرامیک است. تاب سرامیک به معنی انحراف از سطح تخت می باشد؛ این انحراف می تواند به دلیل نوع خاک ، میزان حرارت پخت و معیوب بودن قالب سرامیک ایجاد شود.
خرید سرامیک کف

به طور کلی، سرامیک تابدار، از سرامیک تخت ارزان تر است با این وجود،  تابدار بودن سرامیک دارای معایب زیر است:

  • این نوع از سرامیک ها معمولاً در زمان برش با سرامیک بُر دستی، می شکنند و به همین دلیل پرت سرامیک افزایش می یابد.
  • سطح نهایی سرامیک شده، معمولاً  ناخن دار (لبه دار، دارای لیپیج) می شود.

به منظور تشخیص تابدار بودن سرامیک می توانید یک عدد سرامیک را از کارتن خارج کنید و روی سطحی تراز قرار داده و با استفاده از شمشه و فیلر تاب سرامیک را اندازه گیری کنید. مقدار مجاز تاب مطابق پیوست چ استاندارد ملی ایران شماره 25، 2± میلی متر است.

  • کالیبره بودن سرامیک: گاهی اوقات پس از چند نوبت استفاده، قالب سرامیک ها معیوب می شوند و در نتیجه ابعاد سرامیک های ساخته شده در این قالب ها با  ابعاد اسمی آن برابر نخواهد بود و به همین دلیل وقتی این سرامیک ها در کف یا دیوارها نصب شوند، بندها باز شده و کل کار نازیبا خواهد شد؛

به منظور برطرف سازی این نقیصه، سرامیک ها را پس از تولید در کارخانه در ابعاد مساوی و منظم و با کنج های گونیا برش می زنند و به این سرامیک های برش خورده، در اصطلاح، سرامیک کالیبره می گویند.

به طور کلی، ابعاد سرامیک های کالیبره چند میلی متر از ابعاد اسمی سرامیک های مورد نظر کمتر است و این مساله می تواند در متراژهای بالا باعث اختلاف شود؛ به همین دلیل، به یاد داشته باشید که حتما به ابعاد واقعی سرامیک های کالیبره توجه کنید.

  • محل اجرای سرامیک: بدیهی است که سرامیکی که برای کف پارکینگ در نظر گرفته می شود، باید با سرامیکی که برای فضای نشیمن مورد استفاده قرار می گیرد، متفاوت باشد زیرا کف پارکینگ، دائماً در معرض رفت و آمد خودروها و فشار قرار می گیرد.  این تفاوت معمولاً در ویژگی هایی نظیر ضخامت، ضد خش بودن، جذب آب، ضد اسید بودن و سایر خواص خلاصه می شود.

نکته مهم : به طور کلی، سرامیکی که برای کف مورد استفاده قرار می گیرد با سرامیک دیوار تفاوت دارد و معمولاً این نکته با یک علامت بر روی کارتن مشخص می شود.

  • قیمت سرامیک: یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای خرید سرامیک، قیمت آن است که با توجه به المان هایی نظیر کیفیت، ابعاد و ... مشخص می شود. به عنوان مثال، قیمت سرامیک پرسلانی کف به دلیل کیفیت بالایی که دارد، نسبت به برخی دیگر از انواع سرامیک بالاتر است.
کفسازی یا آماده سازی جهت نصب سرامیک

کفسازی یا آماده سازی بستر محل مورد نظر

به طور معمول، نصب سرامیک کف پس از اتمام اجرای تاسیسات مکانیکی و برقکاری انجام می شود. در واقع، به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به تاسیسات و شکستن آن ها، باید روی این تاسیسات پوشانده شود.  در ادامه به شما می گوییم که ارتفاع اجرای این مصالح چه میزان باید باشد و از چه مصالحی برای این کار باید استفاده کرد.

به منظور مشخص کردن ارتفاع  کفسازی، در ابتدا ارتفاع بالاترین معارض تاسیساتی در کف را که معمولاً  کفشورها یا لوله های فاضلاب هستند،  تعیین می کنیم و سپس میزان ضخامت زیرسازی (حداقل 3 الی 5 سانتی متر) و ضخامت سرامیک (1 سانتی متر) و میزان ضخامت چسب (حداقل 5 الی 6 میلی متر) را به آن اضافه می کنیم .

این ارتفاع با در نظر گرفتن نحوه تعبیه تاسیسات مکانیکی (زیر سقفی یا روی سقفی) معمولاً به طور متوسط در حدود 10 تا 20 سانتی متر است و در صورت تعبیه زیرسقفی لوله های فاضلاب، این میزان به کمترین اندازه ممکن می رسد.

معمولاً از فوم بتن یا بتن سبک و پوکه ریزی به عنوان زیرسازی کف استفاده می کنیم؛ در واقع سرامیک ها روی این لایه نصب می شوند.

عایقکاری کف در فضاهایی مانند حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه پس از اجرای بتن سبک یا فوم و... و خشک شدن آن و پیش از نصب سرامیک ها انجام می شود. این عایق می تواند ایزوگام یا قیرگونی و سایر عایق های رطوبتی متداول باشد.

انواع روش های اجرای سرامیک کف

در این بخش از مقاله، با ارائه توضیحاتی درخصوص انواع شیوه های اجرای سرامیک، به بهترین روش نصب سرامیک کف می پردازیم. به طور کلی، نصب سرامیک کف معمولاً با دو شیوه ملاتی و چسبی انجام می شود.

همان طور که از نام این دو روش پیداست،  در روش ملاتی، سرامیک با چسب  ملات ماسه و سیمان بر روی کف نصب می شود و در روش چسبی، این کار به وسیله چسب سرامیک انجام می شود.

نصب سرامیک کف با ملات ماسه و سیمان

 نحوه نصب سرامیک کف با ملات ماسه و سیمان

این روش نصب سرامیک هم به دو گونه قابل انجام است:

نصب سرامیک با ملات ماسه و سیمان

در این شیوه ملات ماسه و سیمان با توجه به تراز کف و با ضخامت گفته شده، روی زیرسازی پخش شده و سرامیک روی آن نصب می شود. این روش به این کمتر مورد استفاده قرار می گیرد که در آن، سرامیک به خوبی به ملات نمی چسبد و دوغاب نهایی هم نمی تواند به طور کامل زیر آن را پر کند؛ بنابراین زیر سرامیک خالی می ماند و پس از مدتی، با کمترین فشار یا کوچکترین ضربه، می شکند.

شیره چسبان کردن سرامیک

در این روش هم از ملات ماسه سیمان استفاده می شود ولی پیش از اجرای سرامیک، یک لایه شیره سیمان روی ملات ریخته می شود. شیره سیمان در واقع،  مخلوطی از سیمان خاکستری یا سیمان سفید و پودر سنگ به نسبت 2 به 1 است. این کار باعث می شود تا مطمئن شویم که زیر سرامیک ها پُر شده  است و بعدها، سرامیک ها آسیبی نخواهد دید.

در کل روش نصب با ملات ماسه و سیمان برای سرامیک های معمولی استفاده می شود و اجرای سرامیک پرسلان با استفاده از ملات ماسه و سیمان به دلیل عدم چسبندگی ملات به سرامیک مجاز نمی باشد.

اجرای سرامیک کف با چسب

روش اجرای سرامیک کف با چسب

چسب سرامیک پرسلان یکی از مصالح جدید ساختمانی است که اخیراً برای نصب سرامیک در کف و دیوارها، به خصوص سرامیک پرسلانی مورد استفاده قرار می گیرد. چسب های سرامیک در دو نوع چسب خمیری و پودری موجود هستند. برای اجرای سرامیک به خصوص در کف، چسب های پودری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

با توجه به تولید انواع چسب سرامیک بی کیفیت و کم دوام که پس از مدتی خاصیت خود را از دست می دهند، بهتر است با تحقیق و انتخاب درست از انواع با کیفیت این محصولات استفاده کنید.

 برای نصب سرامیک با چسب، زیرسازی را دقیقاً تا تراز زیر سرامیک انجام دهید و سپس با توجه به توصیه تولید کننده چسب، اجرای سرامیک را انجام دهید.

پس از اتمام کار هم، به وسیله پودرهای بندکشی، سرامیک ها را بندکشی کنید.

 بهترین روش نصب سرامیک کف

براساس تجربه و توصیه پیمانکاران، با توجه به وجود ضربه و فشار در اغلب کف ها، بهترین روش نصب سرامیک کف، استفاده از چسب است.

  نکات مهم در اجرای سرامیک کف

  • توصیه اکید می شود سرامیک کف بدون درز اجرا نشود. این نکته هنگامی که از سیستم گرمایش از کف زیر سرامیک استفاده می شود، از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که به این موضوع کم توجهی شود، احتمال بالا آمدن کف در اثر انبساط و مشکلات تعویض سرامیک و مشهود شدن لیپیج دور از ذهن نخواهد بود.
  • ملات مورد استفاده در زیر سرامیک باید دو نم باشد؛ یعنی نم زیادی نداشته باشد.
  • ضخامت چسب مورد استفاده در زیر سرامیک ها، از توصیه تولید کننده بیشتر نباشد.
  • سطح زیر چسب سرامیک، باید خشک، عاری از گرد و خاک، لکه، چربی و ...  باشد.
  • در مکان های مرطوب، حتما از چسب های مخصوص استفاده شود.
  • با توجه به این که در سرویس بهداشتی و حمام سرامیک کف به منظور هدایت آب به سمت آبرو، شیبدار اجرا می شود، هر چه ابعاد این محصولات کوچک تر باشد، اجرای سرامیک بهتر خواهد شد. استفاده از سرامیک های بزرگ برای این مکان ها، می تواند منجر به لبه دار شدن سرامیک شود.

کلام پایانی

در این مقاله به شما گفتیم که چرا بهترین روش نصب سرامیک کف، استفاده از شیوه چسبی است؛ در واقع می توان سرامیک ها را با کمک چسب یا ملات اجرا کرد ولی از آن جایی که معمولاً این محصولات پس از استفاده تحت فشارهای زیادی قرار می گیرند، همیشه استفاده از چسب ُبه نتایج بهتری ختم شده است؛ با این حال، این روش هم اصول خاص خود را دارد که پیش تر راجع به آن به تفصیل گفتیم.